Finaalivaikutelmia

Tämä on SSV:n taso kun joukkue pelaa terveenä omalla tasollaan, sanoi Kurre Westerlund pokaali pöydällä ja jatkoi, että Peltolan käärmekeitot on nähty, SSV on Suomen mestari ja nyt nautitaan siitä.

ssvkulta08a.jpgVakuuttavaa jälkeä, tosipaikassa. Kotimaisessa tosipaikassa. Lauri Kapanen oli viimein taas keiju kepein päkiöin ja tanssitti Mikko Hernetkoskea pallolla ja lavalla. Taitosalibandya väheksymättä ihailen joka lajissa tahtopelaajia, joten tekihän Tom Strömstenin raivoaminen kaukalossa vaikutuksen. Kivilehto ei mässäillyt pisteillä, mutta aamun Hufvudstadsbladetin sanoin: om ett innebandylag kan ha ett ryggrad är det han. Tiitun maaliputki. Kukkolan filmitähtiviikset. Ja enemmittä sanoitta: Järvi. Mikael Järvi.

ssvkulta08b.jpgSSV:n kahdeksan kultaa. Saakohan salibandyssakin kymmenestä oikeuden neuloa pelipaidan rintamukseen tähden? Tykkäisin. Lajikulttuuria, vaikka varastettuakin, kuten Jari Pekkolan numeron nostaminen katonrajaan. SSV:n kultaiset pallot, Erä III:n timanttisormukset, mitä kaikkia näitä on. Lisääkin mahtuu. Sählyllä alkaa olla historia ja kannattaa kirjoittaa sitä ylös kun vielä muistaa.

Vuoden ajan valmistautuneelle Classicille finaalisarja oli nöyryytys, uusinta vuoden takaa. Euroopan Cupissa vakuuttaneen Ville Lahdensuon menettäminen oli iso isku, Nymaninkin, mutta ne eivät riitä selitykseksi. Kolmannessa pelissä Classicilta uupuivat jo usko ja asenne, silloin joutuu huippujoukkuetta vastaan pesukoneeseen. Konemaisen SSV:n rinnalla Classic näytti joukkiolta pelaajia, fyysisen SSV:n rinnalla poikasilta, raatavan SSV:n rinnalla jopa huonokuntoiselta. Oliko?

ssvkulta08c.jpgFinaalit nähtyänikään en lähde perumaan kehujani Mikko Leikkaselle. Koskelalla oli hempeä huivi, Jääskeläisellä bling-blingiä ja röyhkeänrohkeat ratkaisut, mutta.

Pettymyksestä huolimatta kannattaa muistaa, että vain SSV:llä on varaa kuittailla Classicille, kaikki muut onnistujatkin jäivät tamperelaisten taa. Classic pelasi yhden menestyskauden lisää ja näytti esimerkkiä muille liigajoukkueen pyörittämisessä, markkinoinnissa, yleisömäärissä. Passolle lisää apua taustoille. Ei yksi ihminen voi kantaa stressiä sekä kuvioista kentällä että joukkueen ja seuran pyörittämisestä ei edes Pentti Matikainen. Siinä menee ennen pitkää oma terveyskin.

Hei Pääkallo, kirjoita taas että dynastia murenee, huudeltiin kultajuhlia aloittavien SSV:n pelaajien joukosta Timo Mäkyselle. Jonka ovensuusta vastaukseksi heittämät leveä hymy, herttainen vilkutus ja ilmoitus että pitääkin tästä juuri lähteä, olivat suoraan jenkkikomediasta.

0 kommenttia artikkeliin ”Finaalivaikutelmia

  1. Onnittelut SSVlle mestaruudesta ja Classicille hopiasta!

    Koirat haukkuu ja karavaani kulkee – alkaa olla kuin joka kevainen Paijanne-ajo tuo SSVn kullanhuuhdonta… omalta kohdaltani voin vain todeta maun menneen tuosta tapahtumasta.

    Kohta luetaan kolmesta, neljasta maajoukkuetason uudesta sopimuspelaajasta mestarijoukkueeseen + alkaa taas lankytys siita kuinka nyt voitetaan se Euro-kannu… eipa nay paljon uusia tuulia olevan puhaltamassa sb-liigassa ensi vuonna… puuduttavaa!

  2. Puuduttavaa ehkä, mutta silti se ei ole SSV:n eikä Kurrenkaan syytä vaan muiden. Muut menkööt itseensä ja yrittäkööt kuroa eroa umpeen.

  3. Eiköhän tuosta Nokian KrP:stä voisi olla 5 vuoden sisällä haastajaksi, itse uskon ja toivon niin

  4. Kurren ryhmälle vilpittömät onnittelut!Amulle myös vähäsanaisesta/eleisestä toiminnasta – teot puhukoot puolestaan!

  5. Ip: totta turiset – Amulle nostan hattua silla mies on tehnyt todella miehekkaan uran valmentajana eli onnittelut hanelle vilpittomasti!

  6. Että saataisiin ”muut menemään itseensä”, pitäisi ehkä päästää irti ajatuksesta ”seurauskollisuus”. Ainakin siinä määrin mitä sitä nyt arvostetaan. En sano että se olisi kokonaan huono asia, tuodaan silläkin sitä kulttuuria ja osallistumista seura-/lajitoimintaan.

    Mutta kun vaan SSV:täkin katsoo, niin on se sellainen keräilyporukka, että muillekin soisi. Vaikkei tavoitteet täyttyneetkään…

    Onnea kauden 2007-2008 Suomen Mestareille ja muille mitalisteille!!

  7. Onnea SSV:lle kullasta! Paras joukkue voitti, siitä ei pääse mihinkään.

    Eikä se ole tosiaan SSV:n vika, että tekevät liigasta hieman tylsän, kyllähän manageri aina yrittää hankkia niin hyvän joukkueen kuin mahdollista. Rehellisesti sanoen vika on oikeasti niiden pelaajien, jotka sinne siirtyvät. Uskallan väittää ettei kyse ole edes pelkästään rahasta, kuten monet tuntuvat kuvittelevan. Monet hyvätasoiset joukkueet voivat aivan varmasti kilpailla yksittäisistä pelaajista SSV:n kanssa kulukorvausten tasossa. Ei koko pelaajapakasta, mutta sehän ei ole tarkoituskaan. Riittäisi ettei SSV:hen vain koko ajan virtaisi Suomen parhaat pelaajat. Kapanen, Kukkola, Tiitu, Järvinen (huhu vai fakta?) jne. Joka vuosi.

    Mitä sellaisesta jää pelaajalle käteen? Kasa kultaa joka muuttuu vuosi vuodelta yhä suuremmissa määrin katinkullaksi. Myöhemmin pelaaja voi ajatella, että saavutin jotain suurta. Olin osa jotain suurta. Mutta oliko? Olisiko suurempaa oikeasti se, että salibandyliiga olisi tasainen sarja. Että kullan voittamisessa olisi jotain jännittämistä? Tällä hetkellä se on mielestäni vain kasa metallia. Ei tunnetta. Ei tulta ja tappuraa. Ei unelmia.

    I have a dream.

  8. Money talks, bullshit walks.

    Se joukkue jolla on eniten rahaa antaa pelaajille pärjää aina koska se joukkue saa aina haalittua parhaat pelaajat, oli kyseessä SSV, KRP tai lerssit.

    Miks kukaan ei menis siihen joukkueeseen jossa saa eniten rahaa ja jolla näyttää olevan sellanen porukka kasassa et pääsee juhlimaan mestaruutta? Tyhmähän sitä olis jos ei menis. Ei muuta ku muut seurat vaan rahahanat auki, ja jollei oo rahaa ni turha valittaa.

    SSV voitti koska sillä oli paras joukkue, oli se sit ostettu tai ei.

  9. Avokatsomon pojille terkkuja että ainaki täällä radan varrella ollaan kesäajassa. Vai onko mun kello väärässä?

  10. AP: kukaan ei kiista SSVn mestaruutta vaan minakin yritin valoittaa sellaista kantaa, etta juuri koetun kaltainen ylivoima tappaa kiinnostuksen totaalisesti kauden loppuhuipennusta kohtaan!

    Mita tuohon rahaan/maksamiseen pelaajille tulee niin enpa akkiseltaan keksinyt yhtaan syyta miksi yhdellekaan pelaajalle pitaisi maksaa jotain – ellei syyksi lasketa teoriaa ”kun ne muutkin maksaa”. Se on tosin vahva vaihtoehto oman toimen ohella seurajohtajana puuhaavien parissa, lajista riippumatta!

    Taitaa olla niin, etta uransa lopettanut Janne Tahka oli ainoa pelaaja jolla oli ”nostetta” ja jolle voisi edelleen maksaa kipukorvausta menetetysta vapaa-ajasta.

  11. Pirkko, mitähän sä selität? Tottakai hyvät pelaajat haluavat voittavaan joukkueeseen, ei tää oo mitään vihreän kortin fair playta. Kuka haluaa reenata päivittäin kymmeniä vuosia saavuttaakseen ei mitään? En usko, että se fiilis, jonka saa kun sm-kulta pujotetaan kaulaan haalistuu missään vaiheessa. Lopeta moinen vähättely ja tuu alas pilvilinnastas. Tää on urheilua ja paras voittakooon, aina.

    Mullakin on unelma…

  12. Aika mahdoton juttu tää, että kaikkien pitäisi nyt sitten kasata jatkossa aina niin hyvä jengi kuin rahalla saa vain siksi että olisi SSV:lle vastusta.

    Eiköhän se ole ensinnäkin lähinnä SSV:n ongelma, jos vastus ei ole tarpeeksi kova. Toiseksi, vaikka pistäisi saman verran rahaa, ei pelaaja välttämättä lähde juuriltaan esimerkiksi Joensuusta pelaamaan vaikkapa Seinäjoelle. Eikä edes sen voittamisen takia.

    Lienee myöskin selvää, ettei kaikkien seurojen ainoa tavoite tule koskaan olemaan Suomen mestaruuden voittaminen. Osa seuroista haluaa tehdä asioita omalla tavallaan, kehittää lajia ja pelaajia omalla alueellaan, olla siellä jotain. Näkisin että se on pitkällä tähtäimellä myös paljon arvokkaampaa kuin lyhytnäköinen mestariksi-hinnalla-millä-hyvänsä -meininki.

    Classicin loukkaantumisista vielä sen verran, että kolmatta peliä eivät Nyhve ja Lahdensuokaan olisi enää pelastaneet, eikä välttämättä koko sarjaakaan, mutta ensimmäisen ja toisen pelin ratkaisuhetkillä heistä olisi voinut olla se apu, että pelit olisivat pysyneet tasaisempina. Ja sitä kautta Classic olisi voinut saada mahdollisuuden pelata tosissaan sarjan voitosta.

    Otetaan nyt vertailun vuoksi SSV:ltä vaikka Kivilehto ja Järvi muutamaksi peliksi pois, ja katsotaan sitten miten se vaikuttaa otteisiin – niin pelillisesti kuin henkisestikin ..

    Eri mieltäkin toki saa olla, jos haluaa olla väärässä. Eikä tämä ei tietenkään poista sitä faktaa, että yleensä paras voittaa.

  13. Pirkko? Hmm…

    Ettei vaan kyseessä olisi entinen/nykyinen/tuleva voitaja manageri, jonka piti joskus laittaa pinkkiä päälle. jonkun vedon hävittyään. Kai se harmittaa kun suurin osa SSV:n pelaajista oli joskus omassa joukkueessa. Kuinkas sitten kävikään…

  14. haha:”Mullakin on unelma…”

    Allekirjoittanut ja Pirkkokin varmaan onnitteli SSVta vilpittomasti – mutta minullakin on unelma.

    Eiko olisi upeata pudotuspelien alkaessa sellainen tilanne missa, sanotaanko vaikka neljalla tai jopa viidella joukkueella olisi mahdollisuus (realistinen) voittaa se mestaruus?

    Nyt kannun kohottaminen on ollut vuosien ajan kahden tai kolmen kauppa – kaupan sulkeuduttua yksi joukkue haalii pari, kolme mj-tason miesta ”vahvistamaan” ennestaan vahvaa joukkuetta.

    Ei tarvi olla kummoinen ennustaja todetessaan seuraavista kolmesta mestaruudesta kahden menevan SSVlle – ainakin minua tama ennalta-arvattavuus kuvottaa!

  15. niin, mites se oli pari kautta takaperin se finaali ssv-oilers. Ei sillon kyllä kukaan uskaltanut lyödä kummankaan puolesta rahojaan likoon. Tasaiset finaalit jotka oilers voitti, ja millä joukkueella. Noh, Ssv:llä on tainnut olla enemmän pysyvyyttä joukkueessa, vai kuinka on arvon statistiikot? Nyt vetelen vaan mutulla mutta näyttäisi että pysyvyyttä on helsingissä vaan enemmän. Onnittelut Ässäsveelle ja kaikille Salibandyliigan mestareille ennen tätä kautta.

  16. Jos halutaan vähän vaihtelua voittajaan, niin Ruotsissahan on tuo systeemi että finaali on yhdestä poikki. Jos siihen siirrytäisiin niin finaaliparista voittaja ei olisi niin päällepäin näkyvä vaan yhdessä ottelussa voi tapahtua mitä vain. Myös tapahtuma voisi olla suurempi (yleisömäärältäänkin) ja saisi enemmän huomiota.

    Systeemillähän on tietenkin myös miinuksensa kuten että _paras_ joukkue ei välttämättä voittaisi mestaruutta.

    Itse kuitenki kannatan tätä systeemia. Pelaajat oppisivat pelaamaan todellisen paineen alla kun yksi ottelu ratkaisee kaiken.

  17. Eikö kaikilla joukkueilla ole aivan samanlaiset mahdollisuudet voittaa sarja?Jos n.150 000,- euron budjetin kerääminen ei onnistu,ei pärjäämistä edes ansaitse.Perustelkaa,miksi SSV olisi etukäteen edellä muita?

    Amu tiivisti olennaisen eron vaikkapa Classiciin: ” käykää pojat lenkillä ”.SSV:n rinkiin hakeutuvat lajiin hyvin asennoituvat pelaajat – pelkkä raha ei todellakaan ole tärkeää.Asioiden hoitaminen sovitusti lienee se suurin syy.

    Sama itku lähes joka vuosi.

  18. Money talks! Useimmissa liigajoukkueissa suurin osa pelaajista käy päivätöissä tai opiskelee päätoimisesti. Siksi, että seura ei pysty maksamaan harjoittelusta ja pelaamisesta kuin kulukorvauksia.

    Jos harjoituksia on 5-6 kertaa viikossa ja pelit päälle, ei työssäkäyvä voi harjoitella enempää, ei jaksa.

    Jos seuralla on hynää maksaa 10-12 pelaajalle niin, että he pääsevät keskittymään harjoitteluun ja peleihin, niin hommahan on selvä. Amatööri häviää.

  19. Eli on epäreilua jos jollain toisella joukkueella on taloudelliset asiat hoidettu paremmin?

  20. Siis finaalipari SSV-CLASSIC oli päätetty jo kabineteissa. Ja ssv:n oli pakko voittaa mestaruus, muutenhan olis jääny EC-cupit väliin. Jos ei maajoukkue pelaa finaaleissa, kuka tätä vois tosissaan ottaa.

  21. Matti:”Money talks! Useimmissa liigajoukkueissa suurin osa pelaajista käy päivätöissä tai opiskelee päätoimisesti. Siksi, että seura ei pysty maksamaan harjoittelusta ja pelaamisesta kuin kulukorvauksia.”

    Rahan liikkuminen ei sinansa kiinnosta minua centin vertaa – kuvittele esimerkiksi kiekossa, futiksessa tai missa vaan urheilussa tilanne missa mestaruus on mennyt viimeksi Keha-kolmosen ulkopuolelle kaudella 93-94!

    Piiri pieni pyorii eli onko todellista lajikehitysta tapahtunut liigatasolla? Itse naen tilanteen ongelmallisena liigaimagon kannalta.

  22. Tomi; Sattuu sitä paremmissa piireissäkin, Mestarit 1993–2007

    * 1993: Manchester United

    * 1994: Manchester United

    * 1995: Blackburn Rovers

    * 1996: Manchester United

    * 1997: Manchester United

    * 1998: Arsenal

    * 1999: Manchester United

    * 2000: Manchester United

    * 2001: Manchester United

    * 2002: Arsenal

    * 2003: Manchester United

    * 2004: Arsenal

    * 2005: Chelsea

    * 2006: Chelsea

    * 2007: Manchester United

    Eipä tuohon kaavaan ole tänäkään vuonna tulossa muutosta.

    Tulevan Veikkausliiga kauden mestari ilman jättiyllätystä löytyy Tampereelta, Helsingistä tai pienellä varauksella Turusta. Isot kaupungit jyrää liigoissa, ei siinä mitään.

  23. Jose on oikeassa… Mutta menkääpä katsomaan NHL-mestareita… NBA-mestareita… Johan alkaa mestarin nimi muuttumaan… Eikös muuten jalkapallossa joka maassa oo aika pitkälle samat joukkueet jotka jakavat mestaruuden… Real Madrid ja Barcelona… Juventus, Ac Milan, Inter Milan… Bayer Munchen… Ajax, PSV… Rangers… jne jne… Hienoo… Tämä vain näin mutulla… Ja pisteillä… Onneksi olkoon SSV:lle vaan, ens vuonna on jo vaikeempi…

  24. Jose: Anteeksi huono viitaukseni – tarkoitin kotimaisia palloilusarjoja.

    Esimerkiksi Veikkausliigassa on 94-07 valilla ollut kuusi eri mestaria.

    Samoin koripallossa.

    Lentopallossa taitaa olla seitseman…

  25. … Saksan Bundesiigassa viisi eri mestaria 94-07 valilla.

    Vaihtelu virkistaa – omalta kohdalta SSV-syndrooma alkaa olemaan sama kuin popsisi makaroonilaatikkoa joka paiva seuraavien vuosien ajan… ei nappaa enaa!

  26. Koripallo

    1993 Kotkan TP

    1994 Kotkan TP

    1995 Kouvot, Kouvola

    1996 Torpan Pojat, Hki

    1997 Torpan Pojat, Hki

    1998 Torpan Pojat, Hki

    1999 Kouvot, Kouvola

    2000 Namika Lahti

    2001 Honka, Espoo

    2002 Honka, Espoo

    2003 Honka, Espoo

    2004 Kouvot, Kouvola

    2005 Lappeenrannan NMKY

    2006 Lappeenrannan NMKY

    2007 Honka, Espoo

    Salibandy

    93-94 Josba

    94-95 SSV

    95-96 SSV

    96-97 VFT

    97-98 Viikingit

    98-99 Oilers

    99-00 HIFK

    00-01 SSV

    01-02 Oilers

    02-03 Oilers

    03-04 SSV

    04-05 SSV

    05-06 Oilers

    06-07 SSV

    Jääkiekko

    1993 TPS

    1994 Jokerit

    1995 TPS

    1996 Jokerit

    1997 Jokerit

    1998 HIFK

    1999 TPS

    2000 TPS

    2001 TPS

    2002 Jokerit

    2003 Tappara

    2004 Kärpät

    2005 Kärpät

    2006 HPK

    2007 Kärpät

    Käsipallo

    1993 Dicken

    1994 BK-46

    1995 BK-46

    1996 BK-46

    1997 BK-46

    1998 BK-46

    1999 GrIFK

    2000 HC Dennis

    2001 HC Dennis

    2002 BK-46

    2003 BK-46

    2004 HC Dennis

    2005 BK-46

    2006 BK-46

    2007 Cocks

    Lentopallo

    1993 KuPS- Volley

    1994 KuPS- Volley

    1995 KuPS- Volley

    1996 KuPS- Volley

    1997 Raision Loimu

    1998 KuPS- Volley

    1999 Keski-Savon Pateri

    2000 KuPS- Volley

    2001 Raision Loimu

    2002 Tampereen Isku-Volley

    2003 Perungan Pojat

    2004 Pielaveden Sampo

    2005 Pielaveden Sampo

    2006 Tampereen Isku-Volley

    2007 Santasport, Rovaniemi

    Veikkausliiga

    1993: FC Jazz

    1994: TPV

    1995: FC Haka

    1996: FC Jazz

    1997: HJK

    1998: FC Haka

    1999: FC Haka

    2000: FC Haka

    2001: Tampere United

    2002: HJK

    2003: HJK

    2004: FC Haka

    2005: MyPa

    2006: Tampere United

    2007: Tampere United

    Olkaapa hyvä… Ihan samanlaista kuviota noissa kaikissa on. Tietyt joukkueet jyrää ja joskus tulee joku ”yllättämään”. En niin tarkkaan katsonut mutta mestari taisi eniten vaihtua lentopallossa. Eli Tomi, jos sun mielestä SSV:n menestyminen on joku hemmetin syndrooma ni vedä pussi päähäs ja mee etelänavalle. Ruikuttaja!

    Se joka jaksaa tehdä työtä menestymisen eteen useimmiten myös menestyy! Ei tässä mulla muuta asiaa ollu tällä kertaa.

  27. Ei niinkään tylsistytä se, että SSV voittaa, vaan se, että nyt muutamana vuonna itte finaalipelit on ollut niin selvää SSV:n dominointia. Että vaikka se ManU nyt mestaruuden viekin, niin ei se kuitenkaan päihitä Chelseaa 100-0.

    Sitä vaan :(

  28. Jan Malm: elahan ala kiihtymaan ja heittelemaan herjauksia – itseasiassa kun tilastoasi katsoo niin tilannehan on paljon pahempi kuin luulin – 00-01 kaudesta alkaen on lajimme tilanne ollut yhta maukas kuin kaurapuuro-brutal verrattuna muiden lajien tilastoihin mestareiden lukumaarassa!

    Et voi tosissasi vaittaa SSVn dominoinnin olevan hyvaksi liigalle? Se ei ole SSVn ”vika”, totean sen uudestaan, vaan kritisoinkin asiaa lajia seuraavan nakokulmasta! Ehkapa Kimmo Kuhta voisi lahetella niita ylimaaraisia taikapeileja muille liigajoukkuelle/seurajohtajille?

  29. Sitä puuroa on nyt vaan pakko syödä koska SSV on paras. Lajia seuraavana en kuitenkaan masennu tästä koska liiga on mestaritaulukosta huolimatta tasaisempi kuin koskaan. Turha verrata koko lajia kaurapuuroon jos mestariehdokas numero 1 kestää paineet.

  30. No ihan vaan pikasena esimerkkinä Tomille:

    1993 TPS

    1994 Jokerit

    1995 TPS

    1996 Jokerit

    1997 Jokerit

    1998 HIFK

    1999 TPS

    2000 TPS

    2001 TPS

    2002 Jokerit

    On tosi mielenkiintonen sarja tuossa… YKSI pieni HIFK tuossa ei muuta…TPSJOKERITTPSJOKERITJOKERITTPSJOKERITTPSTPSJOKERIT!!!

    Ei ole ei SSV:n vika. Sekin pitää muistaa että esim toi mun jääkiekko esimerkki on huono vertailukohde kuten myös jalkapallo koska niissä pelaajat kuitenkin ovat vähintään puoliammattilaisia. Jääkiekossa kaikki taitavat olla ammattilaisia. Salibandyssa liikutaan ainakin minun käsittääkseni enemmänkin ehkä sen perässä että missä saa duunin tai opiskelupaikan. Vaikeaahan se on houkutella ketään pelaamaan jos ei ole rahaa (eikä sitä edes mahdollista saada), ei ole kouluja eikä töitä. Ei siinä pahemmin huippupelaajilla mässäillä :(. Mutta kyllä se päivä vielä tulee kun SSV ei enää jyrää. Ja se on aivan lähellä. Jokainen dynastia murenee joskus se on kylmä fakta. Viimeistään kaudella 2015-16!!! :)

  31. Ai niin eipä noita Kärppiäkään näytä mikään muu pysäyttävän kuin loukkaantumiset… :( On se niin tylsää :)

  32. Jan Malm: Mites kiekossa tuo 2000-luku? Tai vaikkapa viimeiset kolme vuotta… tama kevat?

    Onhan tuolla kiekkoilun huipulla ollut pikkaisen vaihtuvuutta – taitaa olla perati nelja eri mestaria?

    Edleenkaan en ”syyta” SSVta vaan totean olevan surullista tavallaan miten pieni piiri pyorii… toivottavasti ei kaudelle 2015-16 asti.

  33. samat jengithän siellä pyörii koko ajan lätkässäki… HPK sattu pääseen väliin monen vuoden hyvän työn jälkeen… TPS TPS Jokerit Tappara Kärpät Kärpät HPK Kärpät Kärpät… Runkosarja menny viimiset viisi kautta Kärpille… Kärpät ollut finaaleissa 5 kertaa viimeisen kuuden kauden aikana… Mun mielestä Suomen urheilussa nyt vaan muutenki on pienet piirit… Ja kuten jo aikaisemmin sanoin (muistaakseni) niin amatöörilajeja kuten salibandya ja ammatilaislajeja kuten jääkiekkoa on paha mennä vertailemaan… Mutta kyllähän salibandyssa saisi tulla joku muu mestariksi kuin SSV tai Oilers ensi kaudella… Ei millän pahalla Erää kohtaan mutta en mä kyllä teitäkään haluu mestariksi… Mestaruus pois pääkaupunkiseudulta se olis kyllä hienoo… Eipä mulla muuta…

  34. Jan Malm: Totta kirjoittelet… toivottavasti myos SPVn poijjaat jatkaa innolla seka Karjalan pojat!

    Hameenlinnan seudulla toivon myos kehityksen jatkuvan eli toivon etta sinne huipulle olisi tunkua ja uusia tulijoita… vaikkapa Suomen Turust!

  35. Valioliigassa on valtavat taloudelliset ja hyvä puoli ettei taloudellisia eroja ole vielä niitasolliset erot, jääkiekon sm-liigassa on Suomen tasolla valtavat taloudelliset erot ja suuret erot kärjen ja pohjan välillä. Jollakin Saipalla ei ole mitään mahdollisuutta voittaa mestaruutta ikinä.

    Salibandyssa on se n paljon. Kyllä se SSV:n dynastia murtunee jo ihan viiden vuoden sisällä. Oilerskin näytti muistaakseni voittamattomalta kahden peräkkäisen mestaruuden (2002, 2003) ja ylivoimaisen runkosarjavoiton (2004) jälkeen. Salibandylehti kirjoitti tuolloin öljymiesten dynastiasta…

    Pelaajiltakin toivoisi seurauskollisuutta eikä naurettavaa hyppimistä mestaruuden perässä joukkueesta toiseen

  36. Tuoppi: ”Jollakin Saipalla ei ole mitään mahdollisuutta voittaa mestaruutta ikinä.”

    En kyllä ole ihan samaa mieltä tuossa asiassa. Kyllä heillä siihen on mahdollisuus. Onnistuihan Ässätkin pääsemään finaaliin. :)

  37. Kaakkoissuomalaisena on pakko kommentoida, että SaiPa ei todellakaan pysty voittamaan mestaruutta liigassa, never! Johan sen sanoo järki. SaiPan pelaajabudjetti on vain prosentteja siitä, mitä rikkailla seuroilla on käytettävissä.

    Se vaan on niin, että raha ratkaisee. SaiPa ei pysty pitämään Lappeenrannassa yhtään huippupelaajaa, koska rikkaat seurat tarjoavat euroissa jopa kolminkertaisia sopimussummia. Vain hullu jää SaiPaan nälkäpalkalle.

    Samahan se on salibandyssä. Jos ja kun joku Kurre pystyy keräämään rahaa pelaajasopimuksiin ja maksamaan jätkille pelaamisesta, niin sinnehän ne parhaat jätkät menee. Ainakin jos on poikamies eikä opiskele yliopistollista loppututkintoa.

    NST ei pysty maksamaan edes A-maajoukkueen Aki Seppälälle kuin kulukorvauksia, mutta kun Aksulla on hyvä työpaikka kotiseudullaan, niin hän pelaa NST:ssä. Josba pystyy maksamaan pelaamisesta kai 3-4 pelurille (Jussila, Väänäset…), mutta muut ovat päivät töissä ja treenaavat jos jaksavat.

    Amatööri ei vaan pärjää ammattilaiselle, that’s it.

  38. Elekaa poijjaat herattako nukkuvaa karhua… verokarhua!

    Kellekaan makseta mitaan sahlyssa… eika koskaan ole maksettu; jatkat treenaa kolme kertaa paivassa, ajaa pitkin kehateita ja nostelee ”kulukorvauksia”…

  39. ”SaiPa ei todellakaan pysty voittamaan mestaruutta liigassa, never!”

    Tämähän on totta (tai erittäin todennäköistä) niin kauan kuin taloudelliset voimasuhteet pysyvät samana. Samoin on SSV:n ja salibandyn laita. SSV ei varmasti maksa niin suuria rahoja etteikö muut seurat pidemmällä tähtäimellä pystyisi samaan.

  40. Mun mielestä on mukava asia että SSV:n dynastia murenee v. 2010 jolloin divarista noussut HIFK ottaa mestaruuden. Vai miten se oli?

    :)

  41. NST ei voi koskaan saada suuria sponsorirahoja, ei myöskään Josba. Syy: SaiPa, LrNMKY, Joki-Pojat ja Kataja. Salibandy ei nouse perinteisillä palloilupaikkakunnilla koskaan (?) ykköslajiksi, joka keräisi ensimmäisenä päältä isot rahat.

    Salibandyseura voisi nousta ykköseksi jossain Mikkelissä tai Kajaanissa, mutta riittäisikö niiden talousalueilla rahaa liigan mitalitasolle tähtäävälle seuralle? Länsi-Suomestakin on vaikea keksiä potentiaalista salibandykaupunkia, jossa ei jyräisi joku jääkiekon, jalkapallon tai koripallon joukkue.

  42. Never say never, Matti. Seuroja menee konkurssiin (tai joutuu taloudelliseen ahdinkoon) tai tärkeitä seuratyöntekijöitä lopettaa. Lyhyellä tähtäimellä tuskin näemme muutoksia, mutta asenteet ja kiinnostukset muuttuvat jatkuvasti. Olenko ihan väärässä jos väitän että jääpallollakin on joskus ollut merkittävän paljon enemmän katsojia kuin nykyään? Ei saa levätä vaikka lajilla menee hyvin…

  43. No nythän olisi Lappeenrannassa iskun paikka, jos LrNMKY mahdollisesti kaatuu.

  44. Mielestäni ei voi sanoa, etteikö salibandy pystyisi koskaan nousemaan suurissa kaupungeissa ykköslajiksi. Tilanteet ja suhdanteet muuttuvat, eikä mikään ole ikuista.

    Vielä 1940-1950 luvuilla jääpallo oli usean suuren kaupungin ykköslaji, mutta niin ei suinkaan ole enää.

    Itse uskon, että salibandylla on ajan mittaan hyvät, jopa loistavat saumat nousta maamme eniten yleisöä ja samalla sponsorieuroja kerääväksi lajiksi. Siihen tarvitaan vain aikaa ja kovaa työtä.